onsdag 3 juni 2009

Teknik

Såg att jag hade glömt av att lägga ut mina tankar/reflektioner kring tekniken i förskolan och skolan. Men bättre sen än aldrig!

Teknik i förskolan
Jag har tittat på och undersökt tekniken i förskolan. Det är nog många som frågar sig, vad är teknik egentligen? Jag anser att teknik finns det mycket av i förskolan, det gäller att öppna ”teknikögonen”. För oss pedagoger är det viktigt att vi synliggör tekniken för barnen. Få dem att inse att teknik inte behöver vara så avancerat utan den finns nära dem. Ginner sa på sin föreläsning (090326) att tekniken spelar en central roll i våra liv, därför är det extra viktigt att ta tillvara på tekniken. Jag kommer här bara nämna några av de föremål som jag sett; sax, trehjulingen, kamera, datorn och all form av byggkonstruktioner så som lego och träklossar är några delar av tekniken som finns ute på förskolan. Det gäller att få barnen nyfikna och medvetna på hur vår vardag fungerar. Teknik finns både ute som inne och används också i leken och som ett hjälpmedel.

I läroplanen för förskolan (lpfö98) står det att barnen skall utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.

Teknik i skolan
Jag har även tittat på och undersökt vilken teknik som finns i skolan. Här anser jag att teknik inte förekommer lika ofta som i förskolan. Vad det kan bero på kan se olika ut från klass till klass men också beroende på läraren. Några orsaker kan vara lärarens intresse för teknik, teknik kräver mer tid och planering än andra ämnen eller att läraren inte vågar ge sig an tekniken (bristande kunskap). Självklart finns det bland annat teknik så som; sax, dator, pennvässare, toaletten och gungorna. Vi lärare måste våga ta in tekniken på ett vardagligt vis i klassrummet. Detta tror jag kan öka intresset för teknik hos eleverna men också kanske för läraren. Tala och belys att teknik är mycket mer än vad vi tror och att tekniken finns mycket nära oss. Ginner belyste på sin föreläsning (090326) olika arbetsformer man som lärare kan arbeta med. Exempelvis; ritningar, modeller, studiebesök, berättelse och lek dessa exempel är en god start för att använda mer teknik i skolan.

I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (lpo94) kan jag utläsa att eleverna skall känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom tekniska kunskapsområden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar