torsdag 30 april 2009

Utvärdering i förskolan

För en tid sedan gjorde jag ett återbesök i förskolan för att kunna utvärdera vårt lärandetillfälle där. Utifrån den genomförda aktiviteten hade jag ett samtal med fyra av de barn som deltog vid lärandetillfället. I samtalet vävde jag in frågor där jag kunde se vilken förståelse barnen hade för helheten. Frågorna jag använde var "Vad är det som gör att vi får energi?" och "Vet du vart maten tar vägen i kroppen?". Precis som vid mitt första besök i förskolan, då jag ställde "vår fråga" om vad kroppen behöver för att få energi, svarade barnen i kör MAT. Barnen visade också att de fått med sig vilken betydelse solen har för energin i allt som lever. Särskilt en pojke kunde relativt ingående redogöra för detta. Samma pojke kunde också beskriva matens väg genom kroppen medan även de andra barnen kunde redogöra för vissa delar kring detta. Spontant tog barnen också upp att de fick smaka på morötter. Jag frågade varför de fick smaka på detta och en pojke sa: "Vi fick smaka och känna om det kom spott som skulle hjälpa maten att komma ner.". Jag kan tydligt se att det konkreta material vi använde oss av, solen, figurerna, boken och morötterna hjälpte barnen att utveckla en förtåelse för de mål vi satt upp med aktiviteten. Däremot kunde jag inte lika tydligt se att barnen hade utvecklat någon större förståelse för nyttig och onyttig mat, vilket troligen beror på att vi inte i detalj gick in på det i vår aktivitet utan bara vid ett tillfälle läste det i boken. Samtidigt ställde jag inte heller vid återbesöket någon specifik fråga kring detta vilket kan vara en annan bidragande orsak.

Vid samtalet med barnen avslutar en 4-årig pojke med följande: "Nu fattar jag allt!". Utan att specificera vad det var han fattade kände han i alla fall själv att han helt och fullt hade "koll på läget". Positivt och härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar