lördag 2 maj 2009

Karin och Helenas lektion och utvärdering om kroppens energi i åk 1.


Lektion om kroppens energi
Lektionerna, som vi (Karin och Helena) höll i, om kroppens energi skedde i en klass 1. Vi hade lektionerna om två grupper med 8-9 elever i varje grupp. Vi följde vår lektionsplanering och därför anser vi, att någon djupare beskrivning av lektionsupplägget inte blir nödvändig här. Vad vi däremot anser vara mer intressant är, att delge hur konsekvenserna av vår planering blev. Hur gick det då egentligen?

Vi inledde med, att småprata med eleverna om uppmaningar, som de troligtvis hör av vuxna – föräldrar och lärare och vad vuxna egentligen menar när de säger sådant som;

”Man behöver energi för att orka.”
”Du måste äta mer grönsaker, det är nyttigt.”
”Godis är inte nyttigt.”
”Du måste gå ut på rasten för att få frisk luft så att du orkar jobba nästa pass.”

Denna inledning tycktes fånga elevernas uppmärksamhet och tanken var ju att inleda med något som eleverna kunde relatera till sin vardag. Vi använde sedan en overhead, för att visa eleverna den kemiska process, som sker när vi människor tillägnar oss energi från solen. Eleverna verkade vara intresserade, men det var nog lite svårt för eleverna, att förstå hur det egentligen går till – och vem tycker inte det! När eleverna sedan fick lyssna på berättelsen i den bok, som vi hade med på lektionen, satt de helt stilla, lyssnade och verkade väldigt inne i sagan. Den ordinarie läraren, som var med på lektionerna, sa efteråt till oss, att eleverna i klassen aldrig förut suttit still så länge, så som våra lektioner höll på. Ett gott betyg!

Efter vi läst boken fick eleverna prova, att äta på en bit morot, för att få synliggjort det, som vi läst och pratat om, nämligen, att saliv kommer ut i munnen, som en första start på matsmältningen och energiprocessen i kroppen.

Vi berättade för eleverna om att nyttig mat innehåller protein, fett och kolhydrater och dessa ämnen behövs för att våra kroppar ska kunna ”tillverka energi”. Vi förklarade vilken mat, som innehåller vad och visade ytterligare en overhead, vilken visade tallriksmodellen. Vi visade, att frukt och grönt-delen var väldigt stor på tallriksmodellen och att det är ju därför de vuxna tjatar så om grönsaker i matsalen och vid middagsbordet hemma!Slutligen skulle eleverna rita och måla sin egen tallriksmodell, där de fick visa hur deras ”bra” tallrik skulle kunna se ut.




















Under lektionerna, när eleverna målade gick den ordinarie läraren runt bland eleverna och pratade. Hon förklarade senare för oss att hon ville spinna vidare och arbeta mer med detta. Hon planerade under den tiden vi höll i lektionerna, att hennes elever skulle få in till andra klasser och berätta vad de hade fått veta under lektionen, de skulle fortsätta i matsalen och befästa kunskapen ännu mer.

Utvärdering av lektionen
Under återbesöket i klassen fick jag (vi delade upp våra återbesök) se, att elevernas färdiga teckningar satt upphängda korridoren, några av eleverna hade varit inne hos förskolklassen och förklarat vad som händer i kroppen när vi äter, för att vi ska kunna växa och orka. Jag ställde frågor som var kopplade till de mål, som vi hade satt för lektionen och jag anser, att övervägande av eleverna kunde förklara något, som de under vår lektion fått möjlighet att ta till sig. Jag visade så den färdigställda cartoonen och eleverna kunde konstatera, att de kunde mycket mer nu än när de tidigare hade svarat på frågan;
Vad behöver du och din kropp för att få energi till att orka hoppa, springa leka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar