tisdag 12 maj 2009

Tekniken i skolan

Då jag skulle titta på och undersöka tekniken i skolan började jag med att prata med en av lärarna på fältstudieskolan. Jag hann knappt ställa min fråga innan hon sa att "Nej, usch, vi är så dåliga på tekniken här!" När vi pratade lite mer och jag påpekade att eleverna använder datorerna och jag menade att det var teknik kom hon genast på fler saker. Eleverna använder olika verktyg, arbetar i snickarverkstaden och utnyttjar också just datorerna i sitt arbete. Jag tänkte på det Ahlrik (2009-01-30) pratade om kring ämnet teknik när hon beskrev att teknik kan sägas vara know how eller att veta hur man skapar och använder föremål för att tillfredsställa behov. När eleverna använder ett verktyg, exempelvis en sax, gör de det för att kunna klippa isär eller ut något för att ett behov av det föreligger. När de använder datorn har de ett behov av att skriva något med hjälp av ordbehandlingsprogram eller ett behov av att söka någon information med hjälp av internet. Eleverna på skolan har något som de kallar onsdagsval då de har möjlighet att välja själva vad de vill göra. Flera av barnen brukar välja att leka och inte sällan att då bygga med lego medan andra väljer att kanske snickra och konstruera i snickarverkstaden. Här kan jag se att det finns ett behov av att leka och att legot då används för att tillfredsställa detta behov. Visst finns det teknik på skolan även om lärarna inte alltid är så medvetna om det eller känner att de planerar för det. Jag tog även del av en arbetsplan där det faktiskt fanns med specifika uppnåendemål för ämnet teknik:

* Dator - kunna använda ordbehandling
* Kopiering - kunna använda kopieringsmaskinen
* Förstå funktionen batteri - glödlampa
* Färdighet att använda vanliga verktyg, sax, såg m.m.

Flera av dessa mål kan jag se att de uppnår bara genom vardagliga aktiviteter medan andra mål som exempelvis att eleverna skall förstå funktionen batteri - glödlampa kräver mer planering och avsatt tid.

Ahlrik, A-S. (2009-01-30) Ämnet Teknik - innehåll och tillämpningar. Skövde: Högskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar